درمان ریشه دندان (آرسی‌تی) چیست؟

۶ بازديد
عصب کشی دندان عفونی به منظور از فی مابین بردن باکتری ها از ریشه دندان، غربت از عفونت مجدد دندان و نجات دندان طبیعی طراحی گردیده است. که طی فرایند مشخصی بوسیله دندان پزشک معالج عمومی یا کارشناس درمان ریشه اجرا می‌گیرد؛ یکی مورد ها مهم و ابهامات افراد هنگام مراجعه به کلینیک دندان پزشکی و اقدام برای درمان ریشه دندان، شیوه عصب کشی دندان متخصص دندانپزشک و پروسه درمان ریشه دندان می‌باشد. در‌این نوشته‌ی‌علمی از در باب فرآیند درمان ریشه دندان، روش ی عصب کشی دندان و روش نو درمان ریشه دندان با لیزر کلام می شود.
درمان ریشه دندان (آرسی‌تی) چیست؟
مراحل درمان ریشه دندان
اطلاع از مراحل درمان ریشه دندان و طریقه عصب کشی دندان علاوه بر این که در کاهش اضطراب بیمار مفید خواهد بود، در پاسخ به این سوال که " درمان ریشه دندان چه قدر طول می‌کشد؟ " نیز امداد کننده خواهد بود. فرآیند درمان ریشه معمولاً عبارتند از:

معاینه و تشخیص
در صدر و قبل از آغاز فرایند اول درمان ریشه، دندان پزشک معالج و متخصص درمان ریشه با بررسی ریشه دندان عفونی و با تهیه و تنظیم عکس گرافی از دندان آسیب دیده محل آسیب و منشا درد، ترازو عفونت و پوسیدگی دندان مشخص می‌کند. در ادامه به مطالعه دقیق شیوه عصب کشی دندان میپردازیم:

شیوه عصب کشی و پر کردن دندان.png
مرحله اول درمان ریشه و بی حسی موضعی با تزریق آمپول بی حسی
مرحله اول درمان ریشه دندان با تزریق آمپول بی حسی شروع می گردد که با درد و سوزش یک‌سری ثانیه ای یاروهمدم هست. البته در نهایت با بی حسی عمیق لایه ها و بافت درونی دندان، در طول فرایند درمان ریشه فرد دردی را احساس نخواهد کرد. توجه داشته باشید درصورتی که بی حسی از بین رفته و یا حین درمان فرد احساس درد داشته باشد، مجدد آمپول بی حسی تزریق می‌شود.
ایجاد حفره درتاج دندان توسط فرز توربین جهت دسترسی به پالپ و ریشه دندان
توربین دندانپزشکی یک دستگاه با قابلیت چرخشی و سرعت بالا هست؛ و از آن برای برداشتن پوسیدگی و بافت مشقت بار دندان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کارگیری میشود.در این مرحله از درمان ریشه با به کارگیری از توربین سوای احساس درد و یا جراحت به بافت گوشه و کنار، رخنه‌ کوچکی در سطح دندان ساخت‌و‌ساز شده تا کارشناس درمان ریشه بتواند به پالپ دندان دسترسی داشته باشد.
دستگاه توربین دندان پزشکی
برداشت پوسیدگی تاج و عاج دندان به وسیله آنگل
وسیله آنگل دندان پزشکی دور چرخش کمی دارااست، و برای برداشت عفونت جانور برروی سطح تاج دندان استعمال می‌گردد و به تاج و عاج دندان هیچ گونه آسیبی وارد نکرده و تنها عفونت و پوسیدگی مو جود را خارج میکند.
تعیین طول ریشه با عکس رادیوگرافی و دستگاه اپکس فایندر
یکی از مهم‌ترین فرآیند درمان ریشه موسوم به روت کانال، استحصال اطلاعات درست و دقیق از درون کانال ریشه دندان می باشد. یکی‌از نحوه های پیشرفته برای رسیدگی ریشه دندان استفاده ازدستگاه اپکس فایندر هست.
دستگاه اپکس فایندر چیست؟
دستگاه دندانپزشکی اپکس یا اپکس یاب ابزاری است که در طول درمان ریشه برای تعیین طول دقیق کانال های ریشه دندان به کار گیری می‌گردد. این دستگاه به دندانپزشک کمک می کند تا طول فعالیت کانال ها را به دقت اندازه گیری کند و از تمیز کردن و لبریز کردن مناسب آن یقین نتایج کند.
دستگاه اپکس فایندر.jpg
دستگاه اپکس فایندر
حصول پالپ درون دندان توسط فایل و شکل دهی کانال ریشه
در این مرحله ازدرمان ریشه با به کار گیری از ابزارهای تخصصی مانند پوشه های دندانپزشکی انواع فولدر های دستی (k , h) و یا فولدر های روتاری بسته به شرایط دهان، دندان، نوع نیاز بیمار و نظر کارشناس درمان ریشه و ریمرها، بافت پالپ عفونی به اعتنا از گوشه و کنار پالپ و کانال های ریشه خارج می شود. این پوشه ها شبیه به مته های ریزی می‌باشند که امکان خم شدن و سازگاری با شکل کانال دندان را داشته و مجدداً به طور اول خود بازمی‌گردند.
عصب کشی با دستگاه روتاری:
عصب کشی با دستگاه روتاری عبارت صحیحی در خصوص درمان ریشه نیست، و عصب کشی معمولاً به برداشتن یا جدا جریان عصبی اشاره داراست، البته این یک نحوه استاندارد در درمان کانال ریشه نیست. دستگاه‌های چرخشی اکثر اوقات در هنگام پاک کردن و شکل‌دهی کانال‌های ریشه مورد استفاده قرار می‌گیرند، و فولدر‌های تخصصی متصل به یک هندپیس چرخشی برای برداشتن مؤثر بافت‌های عفونی و شکل دادن به کانال‌ها استعمال می گردند.

چه زمانی برای معکوس کردن فرایند پوسیدگی دندان( حفره)دیر است؟

۸ بازديد

چه برهه زمانی می‌توان درمان پوسیدگی دندان را به تعویق انداخت؟
درباره‌ی زمان درمان هر عارضه‌ای در دندان می بایست با دندان دکتر و متخصصان دندان پزشکی مشاوره نمائید و او بعد از معاینه و بازرسی عکس گرافی، طرح درمان اختصاصی هر فرد را اعلام متخصص دندانپزشک میکنند.
درمان پوسیدگی مینای دندان در پروسه اولیه
با این اکنون به صورت کلی می‌قدرت اظهار‌کرد، در برخی مفاد، با مشاهده علائم اول پوسیدگی در مینای دندان را می اقتدار با موفقیت با خمیر دندان حاوی فلوراید، فلوراید تراپی یا مواد پرکننده سطحی درمان کرد. البته هنگامی که یک حفره در درون دندان تشکیل داد می‌گردد، دندانپزشکان معمولاً پیشنهاد می کنند پیاله 1‌سال درمان ما یحتاج صورت گیرد.دقت داشته باشید که جدول زمان بندی هر فرد متعدد می‌باشد. بعضا از افراد مینای دندان نرم تری نسبت به بقیه افراد دارند که می تواند سبب ساز توسعه و گسترش سریع حفره ها گردد.
درمان پوسیدگی عاج دندان:
هنگامی که یک حفره در عاج دندان تولید می‌گردد، مهم است که در اسرع وقت آن را درمان فرمایید. به طور حدودی زمانه زمان بین ساخت حفره در عاج تا رسیدن به ریشه دندان میتواند در کمتر از 3 ماه اتفاق بیفتد.
درمان پوسیدگی ریشه و به عصب رسیدن دندان:
در حالتی‌که دندانپزشک شما حفره ای در پالپ دندان تشخیص دهد، هر چه زودتر درمان شوید، عالی است! حفره های پالپ معمولاً برای دوری از جراحت بیشتر به دندان نیاز به درمان ریشه دارند.

چه زمانی برای معکوس کردن پروسه پوسیدگی دندان( حفره)دیر است؟
شاید این پاسخ ناامید کننده باشد، البته یک حفره و یا آسیب و عفونت تولید شده، ممکن می‌باشد به نقطه ای برسد که دیگر قابل رجوع و برگشت نباشد. این عارضه و پوسیدگی پهناور در درون ساختار دندان زمانی حادثه می‌افتد که اسید باکتری و عفونت ایجاد کرد شده از طریق مینای دندان عاج (بافت زنده دندان شما) از در بین ببرد؛ و پیشرفت یافته و مناطق بیشتری را درگیر کند. در‌حالتی که پوسیدگی دندان بیش تر از حد توسعه و گسترش یابد ممکن است نیاز به ترمیم های تعدادی سطحی و عمیق تری باشد و اگر به پالپ و ریشه دندان سرایت کن، نیاز به درمان ریشه وجود دارااست.
چه فرصت طول می کشد تا پوسیدگی دندان و حفره ها ساخت شوند؟
پوسیدگی دندان و حفره ها فرایندی یک شبه نیستند و هفته ها، ماه ها و حتی سال ها طول می کشد تا یک حفره تشکیل شود. در واقع، بیشتر حفره ها حدود شش ماه تا پنج سال طول می کشد تا ایجاد شوند. البته عامل ها متفاوتی در این مراحل مفید هستند، اعم از محل تشکیل داد پوسیدگی، در صورتیکه پوسیدگی در مینای دندان صورت دهد، با توجه به اینکه مینا یک لایه محافظ در بخش بیرونی دندان شماست و بادوام ترین بافت بدن می‌باشد، ساخت حفره درین لایه غنی از مواد معدنی دشوارتر از عاج دندان و در بهره زمان رفیعتر هست. از مورد ها دیگر موءثر در‌این فرآیند، مواد غذایی مصرفی فرد می باشد،اسیدها مینای دندان را تجزیه می کنند، در شرایطی‌که شما غذاها و نوشیدنی های حاوی اسید بالا مانند آب پرتقال یا نوشابه مصرف میکنید، مینای دندان آغاز به از بین رفتن می کند. و در فایده موجب ایجاد حفره و پوسیدگی در عاج دندان می گردد.


سخن آخر
با تأکید بر نقش حفظ‌های پیشگیرانه دندان‌پزشکی و محدودیت‌های خوددرمانی در وقتی که پوسیدگی دندان بسط کرده است، مراجعه و چکاب به موقع دندان ها و استعمال از خمیر دندان، دهانشویه و یا درمان فلورایدتراپی و جرم گیری منظم دندان ها به حفظ سلامت دندان های شما، ارتقاء کیفیت زندگی و کاهش هزینه های درمانی بسیار امداد کننده خواهد بود.

کشیدن دندان فک جوش

۱۲ بازديد
جراحی دندان عقل فک جوش:
جراحی دندان عقل نهفته فک جوش مشتمل بر تولید یک برش در بافت لثه اطراف، و برداشتن استخوانی که مسیر پرورش دندان عقل را مسدود کرده است، و بعد کشیدن دندان عقل می باشد. با این درحال حاضر، این روش بدون عوارض نیست. عوارض بعد از جراحی می تواند مشتمل بر درد، تورم، خون ریزی و خطر عفونت باشد. خلال این، نزدیکی ساختارهای حیاتی، مانند متخصص دندانپزشک جاری و دندان‌های اهل یک محل، می‌تواند باعث به آسیب عصبی، شکستگی فک یا جراحت به دندان‌های اهل یک محل خواهد شد. برنامه ریزی دقیق و اجرای ماهرانه برای کاهش این مخاطرات و اعتقاد از نتایج موفقیت آمیز ضروری است. بنابراین، شعور پیچیدگی‌های دندان عقل انکیلوز شده، دلیل برش آن‌ها و عوارض جانبی احتمالی آن برای متخصصان دندانپزشکی و بیماران برای تصمیم‌گیری آگاهانه و باصرفه‌سازی رئیس این وضعیت بغرنج بسیار اصلی است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر نوشته‌ی علمی "کشیدن دندان عقل" را رسیدگی کنید
کشیدن دندان فک جوش:
کشیدن دندان یک روش رایج دندانپزشکی می‌باشد که معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می گردد، به‌این مضمون‌ که در طی کشیدن دندان نباید شم درد فرمایید. با این فعلا، برخی از اندوه ها و احساسات ممکن است در حین و پس از جراحی، به خصوص جراحی دندان فک جوش تجربه شوند. در حین کشیدن دندان فک جوش، ممکن می‌باشد درد و فشار را شم فرمایید زیرا دندانپزشک یا جراح دهان، دندان و استخوان فک شما را ویرایش می کند تا آن را از حفره خود غیر وابسته کند. از این رو جراحی دندان فک جوش قادر است موجب حس درد گردد، اما نباید درد شدیدی را احساس کنید. در صورتی‌که هر گونه دردی را تجربه کردید، اساسی است که به دندانپزشک اطلاع دهید تا بتواند بیهوشی را تهیه کند.


درد کشیدن دندان فک جوش:
بعد از کشیدن دندان فک جوش، با از بین رفتن بیهوشی، ممکن است مقداری اندوه یا درد خفیف در محل استخراج حس فرمایید. این طبیعی هست و اکثر اوقات با داروهای ضد درد بدون نسخه توصیه شده به وسیله دندانپزشک در اختیار گرفتن می شود. تورم و خونریزی جزئی نیز ممکن است رخ دهد که به اندوه کلی می افزاید.
چنانچه التهاب و ابسه شدیدی را تجربه میکنید، این می تواند آرم دهنده وجود آبسه دندان باشد که یک عفونت دردناک هست که معمولاً به دلیل عفونت باکتریایی در پالپ دندان ساخت و ساز می شود. آبسه دندان قادر است منجر به تورم و درد روی لثه خواهد شد. آبسه های دندانی می توانند بسیار دردناک باشند و ممکن هست نیاز به درمان هایی مانند درمان ریشه یا کشیدن کانال داشته باشند. از این رومهم هست که بامتخصص دندانپزشکی خود در خصوص هر درد، ناراحتی یا نگرانی ای که دارید به طور آشکار ارتباط برقرار فرمائید.


جهت کسب اطلاعات بیشتر نوشته‌ی‌علمی "جراحی دندان" و "کشیدن دندان" را تفحص فرمائید

شکستن استخوان فک هنگام کشیدن دندان:
یکی‌از مواردی که همواره در مراجعه به کلیینیک دندان پزشکی و اقدام برای جراحی دندان فک جوش مطرح می‌گردد، این می باشد که آیا " شکستن استخوان فک هنگام کشیدن دندان انکلیوز شده امکان پذیر می باشد؟" در جواب می بایست اظهار کرد، بله، احتمال شکستگی استخوان فک هنگام کشیدن دندان تعبیه شده وجود دارااست، به خصوص در صورتی‌که دندان نهفته باشد یا به نحوی قرار گرفته باشد که کشیدن دندان غامض تر خواهد شد مانند جراحی دندان فک جوش.
با این فعلا، دقت به این نکته قابل توجه می‌باشد که متخصصان دندانپزشکی، مانند جراحان و متخصصان جراحی فک و صورت با تجربه، یادگرفتن دیده اند تا خطر چنین عوارضی را به حداقل برسانند و اقدامات احتیاطی مایحتاج را برای اعتقاد و باور از کشیدن ایمن و موفقیت آمیز ایفا دهند. برای به دست کم رساندن خطر شکستگی استخوان فک در حین کشیدن، متخصصان دندانپزشکی از تکنیک هایی مانند بررسی دقیق شرایط دندان و تراکم استخوان، استفاده از نیروهای کنترل شده و احتمالا برش دندان به قطعات کوچکتر برای برداشتن شل تر به کارگیری می کنند. اشعه ایکس و تصویربرداری همچنین به فهم موقعیت دندان و ساختار استخوان دور و بر کمک می کند.
عوارض انکیلوز دندان درمان نشده:
در اکثر اوقات موارد افراد هنگام مواجه به دندان عقل فک جوش یا مجموعاَ دندان فک جوش، و هنگامی که به آنها پیشنهاد میشود جهت جراحی دندان فک جوش اقدام نماییند، به دلیل ماهیت بغرنج و خاص این دندان دچار اضطراب و نگرانی می گردند، ولی می بایست توجه داشت عدم درمان دندان فک جوش و بهانه تراشی در اقدامات موردنیاز برای این عارضه خطرها و عوارضی در بر خواهد داشت؛ آنکیلوز دندان درمان نشده می تواند سبب ساز به عوارض مختلفی خواهد شد که بر سالم دهان، زیبایی و سلامت کلی تأثیر می‌گذارد. برخی از عوارض اساسی عبارتند از:
1.ایرادات ناهماهنگی و اکلوژن: ناتوانی دندان انکیلوز در رویش صحیح می تواند تراز طبیعی دندان های اطراف را مختل کند و سبب به ایرادات جویدن، گفتار و عملکرد کلی دهان خواهد شد.
2.زیبایی: دندان های انکیلوز که نمی توانند پرورش پیدا کنند می توانند سبب نگرانی های زیبایی شوند و بر تقارن و ظاهر لبخند تأثیر بگذارد.
3.معضل های ارتودنسی: دندان های هم محلی ممکن هست به فضایی رویش دندان انکیلوز شده مایل شده و جابجا گردد و در صورت نیاز بعداً درمان ارتودنسی را بغرنج تر کند.



4. دندان عقل مخفی: انکیلوز اغلب در دندان عقل (مولر سوم) به چشم می‌خورد که سبب به نهفتگی دندان عقل فک جوش می‌گردد و سبب به درد، تورم، عفونت و حتی تشکیل کیست شود.
5.ایرادات پریودنتال: تمیز کردن صحیح دندان های انکیلوز سخت هست و خطر ابتلا به بیماری لثه و حفره دندان های اهل یک محل را افزایش می دهد.
6.نگرانی های پرورش فک:دندان های شیری انکیلوز که با دندان های همیشگی جایگزین نمی شوند می‌توانند باعث به رشد نامناسب فک و ناهنجاری های احتمالی بایت شوند.
7.ارتقا خطر شکستگی دندان:دندان های انکیلوز ممکن می باشد به دلیل تغییر و تحول نیروها و فشارهای وارده بر آنها در طی جویدن و گاز تصاحب کردن بیشتر مستعد شکستگی باشند.
8.تاثیر روانشناختی: مسائل زیبایی شناختی و عملکردی ناشی از انکیلوز دندان درمان نشده می‌تواند بر عزت نفس و بهزیستی روانشناختی کلی تأثیر بگذارد،
تشخیص زودهنگام و برنامه ریزی درمانی مناسب برای پرهیز از این عوارض مرتبط با آنکیلوز دندان ضروری می‌باشد. معاینات منظم دندانپزشکی و احتساب های ارتودنسی قادر است به شناسایی و رفع آنکیلوز در فرآیند اولیه کمک کند و شانس مدیریت چیره و نگهداری سالم دهان و دندان را بهینه کند.



پیشگیری از ابتلا به انکیلوز دندان:
در حالی که ممکن می‌باشد همیشه نتوان به طور کامل از آنکیلوزدندان جلوگیری کرد، اقداماتی وجود دارد که می توان برای کاهش خطر وقوع آن ایفا بخشید.در اینجا تعدادی راهکار برای پیشگیری وجود دارد:
مراجعه منظم به دندانپزشک مشاوره با دارای تخصص ارتودنسی در زمان کودکی امکان تشخیص زودهنگام هرگونه ناهنجاری در پرورش یا رشد دندان را آماده می کند. محافظت بهداشت دهان، مثلا مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن، و تمیز کردن حرفه‌ای (جرم‌گیری دندان)، می تواند از عفونت ها و التهاب هایی که ممکن می‌باشد به آنکیلوز کمک کند،
مراقبت از دندان (به کارگیری از محافظ دهان در حین عمل‌های فیزیکی یا ورزش‌های تماسی ) و استیناف دقیق از مجال کودکی نیز موثر می باشد، در شرایطی‌که دندان های شیری نماد هایی از رشد تاخیری یا شرایط غیر طبیعی را علامت می دهند، کشیدن زود هنگام ممکن هست برای غربت از تداخل با رویش دندان های دائمی توصیه خواهد شد.و درمان به موقع پوسیدگی ها و عفونت ها از کودکی نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشد.


دقت داشته باشید در مواردی که سابقه خانوادگی اشتباهات دندانی برای مثال آنکیلوز وجود داراست، مشورت کردن ژنتیک ممکن هست نگرش هایی را در ارتباط خطرات بالقوه و استراتژی های پیشگیرانه ارائه دهد. و رادیوگرافی ساده دندان قادر است به شناسایی هر گونه ناهنجاری در رویش یا رویش دندان که ممکن می‌باشد باعث به آنکیلوز گردد کمک کند. تشخیص زودهنگام می تواند به مداخله به موقع سبب خواهد شد. به خیال داشته باشید که اگرچه این استراتژی‌ها می توانند خطر انکیلوز دندان را کاهش دهند، اما بعضی موارد ممکن می باشد به دلیل استعداد ژنتیکی یا سایر عامل ها غیرقابل کنترل رخ دهد. محافظت منظم از دندان، مداخله زودهنگام و حفظ یک خط مش پیشگیرانه برای تندرست دهان و دندان می تواند کلاً به دست‌کم رساندن احتمال آنکیلوز دندان و عوارض بالقوه آن کمک کند.
سوالات متداول در باب انکیلوز دندان:
آنکیلوز دندان چیست؟
آنکیلوز دندان وضعیتی هست که در آن دندان به استخوان فک فضا جوش می خورد و از حرکت طبیعی و رشد آن خودداری می‌کند. این عارضه که به اصطلاح فک جوش گفته میگردد، می‌تواند منجر به ناهماهنگی، ایرادات گاز فراهم نمودن و سایر عوارض شود.
آنکیلوز دندان چه گونه تشخیص داده می‌شود؟
آنکیلوز دندان از طریق معاینه بالینی و تکنیک های تصویربرداری پیشرفته مانند توموگرافی کامپیوتری با پرتو مخروطی (CBCT) تشخیص داده می‌شود که تصاویر سه آینده دقیقی از رابطه دندان با استخوان ارائه می دهد.
کشیدن دندان فک جوش چه تفاوتی دارااست؟
کشیدن دندان انکیلوز به دلیل ماهیت ترکیبی آن با استخوان ممکن است به طرح ریزی جراحی دقیق تری نیاز داشته باشد. متخصصان دندانپزشکی حرفه ای از حداقل جراحت به ساختارهای اطراف اطمینان می دهند.


کلام نقطه نهایی
در تداوم علم دندانپزشکی و پیشرفت روزافزون در‌این حوزه اساسی از سلامت، ناهنجاری ها و موار خاصی چون دندان فک جوش، آنکیلوزدندان (Dental Ankylosis) و دندان عقل فک جوش جرقه ابتکار عمل و تحیقیات وسیع میدهند. آیتم آنکیلوز دندان ما را به دنیایی می کشاند که در آن علم دندان پزشکی برای درمان و جراحی دندان فک جوش پرداخته، و با ترکیبی از علم ارتودنسی یا جایگزینی دندان از دست رفته و هنر برای ساخت دندان های جایگزین، به مراقبت شادابی هر دندان و درخشش لبخند شما امداد می‌کنند.