با عصب‌کشی دندان بیشتر آشنا شویم

۴ بازديد

با عصب‌کشی دندان بیشتر آشنا شویم
دندان‌ها متشکل از دو قسمت تاج و ریشه میباشند که در تاج قسمتی به اسم مینا وجود داراست. مینا در قسمت بیرونی تاج قرار گرفته و قسمت درونی آن را عاج تشکیل‌داده میباشد. در بخش زیرین عاج دندان نیز اتاق پالپ قراردارد که عصب و کلیه عروق در آن نفوذ کرده و وظیفه نگهبانی بقیه قسمت‌های دندان را بر ذمه دارا متخصص دندانپزشک  هستند.

چنانچه اتاق پالپ دندان در معرض انذار دست اندرکاران میکروبی نباشد نیازی به عصب‌کشی و ترمیم دندان نیست. در مواردی که دندان در معرض عامل ها میکروبی قرار می گیرد اولیه قسمتی که وخیم می شود مینای دندان میباشد. بعد از آن عاج که عضوی ضعیف و حساس در قبال پوسیدگی میباشد مبتلا جراحت میشود. در بنا شده در شکل عمیق بودن پوسیدگی و عبور از مینای دندان به عاج رسیده و موجب می‌گردد که دندان مریض در هنگام نوشیدن مایعات بسیار سرد یا این که بسیارداغ برخورد علامت دهد و آلرژی بالایی داشته باشد.

در روند عصب‌کشی، می بایست قسمتی از دندان که در گیر التهاب شد‌ه‌است از هر نوع میکروب، باکتری و آلودگی منزه گردد و راه و روش نفوذ مجدد میکروب‌ها به شبکه ریشه بسته خواهد شد. در واقع دندان‌دکتر معالج با برداشتن پالپ دندانی که مبتلا آلودگی گردیده آن را تمیز‌سازی می‌نماید تا ساختار دندان مراقبت گردد. قابل ذکر میباشد که در عصب‌کشی دندان هیچ‌سیرتکامل آسیبی به تاج آن وارد نمی شود و دست نخورده می ماند.

دقت داشته باشید که زد خورد عاج دندان با پوسیدگی هیچ‌سیرتکامل علائمی ندارد و دردی را شم نخواهید کرد. حتی‌در بعضی مواقع دندان‌دکتر نیز نمی‌تواند این پوسیدگی را تشخیص دهد و می بایست قطعا عکس رادیوگرافی دندان تنظیم خواهد شد تا ترازو پوسیدگی معین خواهد شد.

دستگاه روتاری برای عصب‌کشی دندان
امروزه در اکثر کلینیک‌های دندان‌پزشکی مجهز و دیجیتال، عصب‌کشی دندان با دستگاه روتاری اجرا می گردد. این دستگاه توسعه یافته‌ترین دستگاه برای عصب‌کشی دندان میباشد. احتمالا تا کنون برای شما نیز اتفاق افتاده میباشد که با مصرف خوراکی‌ها و مواد‌غذایی شیرین، آبمیوه‌های بسیار سرد یا این که بسیار داغ برخورد‌های حساسی را در حوالی دندان خویش حس کرده باشید. این مورد نماد دهنده این میباشد که دندان شما در گیر زخم گردیده و می بایست هر چه سریع‌خیس اقدامات مایحتاج را ایفا دهید تا بتوانید دندان خویش را محافظت فرمایید. در بعضی از مواقع جراحت‌دیدن دندان به حدی میباشد که به عصب‌کشی نیاز پیدا می کنید.

در عصب‌کشی دندان بعد از تمیز‌سازی ریشه دندان از آلودگی‌ها و میکروب‌ها دندان‌دکتر معالج شیوه های منتهی به ریشه دندان را به طور کامل می‌بندد تا از نفوذ دوباره میکروب و عفونت پرهیز نماید.

دستگاه روتاری یا این که به عبارتی دستگاه دیجیتال روتاری اندو از روش چند پوشه اختصاصی فعالیت خویش را استارت می‌نماید. این پوشه‌ها صورت، هیبت و مال خاصی دارا هستند و بعداز قرار تصاحب کردن در دستگاه روتاری بایستی دقیقا صورت شبکه ریشه دندان را به خویش بگیرند تا معالجه ریشه را باکیفیت و اعتنا بالا اعمال دهد.

این دستگاه دارنده اعتنا بالایی برای عصب‌کشی دندان میباشد و این مراحل را کیفیت بالا بالایی جاری ساختن می دهد. عصب‌کشی با دستگاه روتاری به مکان فولدر‌های دستی با تمرکز و سریع‌خیس انجام یافته و قادر است جایگزینی خوب برای حرکات دست باشد. این دستگاه عملیات منزه‌سازی و تخلیه پالپ‌های عفونی شبکه ریشه دندان را به شایسته ترین صورت ممکن ایفا میدهد.

فرآیند عصب‌کشی دندان با استعمال از دستگاه روتاری
چکاپ سالیانه دندان‌ها و هر شش ماه یکبار با مراجعه به دندان‌دکتر معالج به طور کامل ضروری میباشد. چون ممکن میباشد که در حین این مقطع دندان‌ها مبتلا پوسیدگی شوند و شما متوجه این قضیه نشوید. در صورتی دندان مبتلا پوسیدگی یا این که جراحت‌دیدگی گردیده باشد، می بایست آغاز عکس بی نقص رادیوگرافی از دندان و دهن خویش تنظیم نمائید تا دندان‌دکتر با رعایت آن بتواند به صورت قطعی تشخیص دهد که کدام دندان‌ها در گیر پوسیدگی گردیده و به عصب‌کشی و ترمیم نیاز دارااست. این عکس‌ها به نیکی حدود ریشه، وجود یا این که نبود ضایعات دور و اطراف ریشه و مقدار پوسیدگی را نشانه می دهد.

برای عصب‌کشی دندان با دستگاه روتاری بایستی آغاز پوسیدگی‌های دندان برداشته شوند و یک حفره جهت دسترسی به عصب دندان ساخت خواهد شد تا دندان‌پزشک معالج بتواند به امداد دستگاه اپکس فایندر ارتفاع ریشه دندان را معلوم نماید. بعد با استعمال از پوشه‌های منحصربه‌فرد دستگاه روتاری ریشه دندان به طور کامل پاک سازی و منزه میشود و شبکه‌های دندان شستشو گردد.

در نقطه پایان نیز دندان‌دکتر حوصله می‌نماید تا شبکه دسترسی به عصب به طور بدون نقص کم آب گردد و بعد از ماده گوتاپرکا جهت لبریز کردن دندان به کارگیری می‌نماید و بازدارنده از نفوذ میکروب و آلودگی دوباره به دندان می گردد.

اجرا کلیه این پروسه با دستگاه روتاری و دستگاه اپکس فایندر موجب گردیده که درد بعداز عصب‌کشی خیلی کاهش یابد و این فرایند با سرعت و توجه بیشتری صورت بپذیرد.

دستگاه روتاری چه تفاوتی با شیوه‌های سنتی عصب‌کشی دارااست؟
در هر دو نحوه همه پروسه یکسان میباشد و مهمترین تفاوتی که در‌این دو شیوه وجود داراست مرتبط با بخشی میباشد که ریشه دندان با پوشه تمیز‌سازی می شود. در نحوه‌های سنتی برای این خواسته از اسباب و اثاث دستی و دستگاه‌های معمولی جهت منزه‌سازی ریشه به کار گیری می‌نمایند که دارنده توجه کمتر، سرعت و چگونگی زیر‌خیس می‌باشند. در دستگاه روتاری پوشه‌هایی که به کارگیری می‌گردد به طور چرخشی بوده ولی در شیوه دستی حالت به‌این شکل وجود ندارد.

با استعمال از فولدر چرخشی برای عصب‌کشی دندان، دیوارهای عاجی خیلی ریلکس‌خیس برداشته میگردند و حین چرخش پوشه، خرده‌های عاج به نیکی خارج کشیده میگردند. این دستگاه از رفتن خرده‌های عاج به انتهای ریشه دندان خودداری کرده و زمانی که پوشه میچرخد این خرده‌ها را به سمت بیرون شبکه دندان هدایت می‌نماید.

عصب‌کشی دندان با دستگاه روتاری و فولدر‌های چرخشی آن موجب گردیده که مشکلاتی مانند لج، شکاف شدن و یا این که انسداد کاهش یابد. مخصوصا در مواردی که شبکه عصبی انحنا و خمیدگی خاصی داشته باشد پوشه چرخشی به خیر و خوبی میتواند این مسیر را طی نماید و تمامی نصیب‌های شبکه را از وجود هر سیرتکامل باکتری، آلودگی و میکروب عاری سازد.

در طرز‌های دستی برای عصب‌کشی دندان برخی اوقات قسمتی از دیواره عاجی نسبت به بقیه بخش‌ها بیشتر برداشته گردیده و موجب میشد که صورت‌دهی شبکه به طور یکنواخت اجرا نشود. این در حالی میباشد که در عصب‌کشی دندان با دستگاه روتاری به جهت به کارگیری از فولدر‌های چرخشی همه دیواره‌های عاجی دندان به طور کامل یکنواخت برداشته می گردد و تمیز‌سازی شبکه‌های عصبی دندان به طور یکسان جاری ساختن میگردد. از طرفی با اعتنا به شکلی که از شبکه دندان با روتاری به دست می آید پرکردن دندان نیز با سرعت بیشتری انجام یافته و مواد گوتاپرکا به راحتی باطن حفره را مالامال می‌نمایند.

پوشه‌های روتاری هیچ‌سیرتکامل نوک تیز و چیره‌ای ندارند و نمی‌توانند آسیبی به دندان وارد نمایند و بازدارنده از شکاف شدن دیواره‌های شبکه دندان میگردند، ازاین‌رو روشی ایمن میباشد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.